Contact the company:

02143489111

Contact sales:

02143489137

Contact support:

02143489148

02143489149

Company working hours:

Saturday to Wednesday from 9:00 to 17:00

Thursday from 9:00 to 13:00

Address :

No. 7, Unit 1, Sam St.,14 East St., Beyhaghi Blvd., Argentina Square, Tehran

موقع مشکلات لبخند بزنید ، چون ما در کنار شما هستیم .

با ما در شبکه‌های اجتماعی به روز باشید

02143489187

info@sirvansystem.com

 

مدیریت خط تولید

نرم افزار مدیریت خط تولید سام ورز

در سازمان‏‌های تولیدی، تبدیل مواد به محصولات، یک فرایند مداوم و پیوسته است و هرگونه توقفی در این فرایند هزینه‌‏های سربار تولید و بهای تمام شده محصولات را افزایش ‏می‏‌دهد و در صورت تداوم این وضعیت، توان رقابت را از شرکت تولیدی ‏می‌‏گیرد.

برای آن که یک سازمان تولیدی بتواند از تمام امکانات و منابع خود به درستی و در لحظه مناسب استفاده کند نیازمند ‏برنامه‏‌ریزی دقیق منابع خود است.

منابع سازمان تولیدی به‌طور اختصار6M  نامیده ‏می‌‏شوند که عبارت است از:

  1. مواد اولیه                                                           Material
  2. ماشین­‌آلات تولیدی                                              Machinery 
  3. نیروی انسانی                                                 Man power
  4. قالب­‏‌های تولیدی          ­­­                                           Mold

 

برنامه‌ریزی مناسب برنامه‌ای است که حداقل سه M از شش  فوق را پشتیبانی کند. اگر چه امروز ‏برنامه‏ ریزی در مورد پول کار بسیار دشواری است و معمولاً به دلیل پیچیده بودن، آن را از برنامه تولید خارج ‏می‏‌کنند؛ با این حال تعیین برنامه زمان‌بندی و توالي عمليات در برنامه ‏ريزي توليد به عنوان يكي از عوامل كليدي موفقيت محسوب ‏می‌‏شود.

هفت واحدی که در تنظیم  ‏برنامه‌‏ریزی جامع تولید نقش دارند:

برای تهیه و تنظیم یک برنامه‌ جامع تولیدی که مهم‌ترین منابع سازمان را در برگیرد به اطلاعات گسترده‏ای نیاز است. ارتباط با فرایند‏های اصلی سازمان مانند سفارشات فروش، تأمین کالا، گردش و موجودی­‏‌های مواد اولیه و نیم‌­ساخته، از ضروریات تهیه یک برنامه است. واحدهای تأثیرگذار در این فرایند به شرح زیر هستند:

  1. واحد برنامه‌ریزی تولید: مسئول برنامه­ ریزی بوده و برای تهیه و تنظیم برنامه مناسب نیازمند داشتن ارتباط و رد و بدل اطلاعات با واحد‏های مختلف سازمان است.
  2. واحد فروش:‏میزان سفارش دریافتی از مشتریان و پیش‌بینی ‌فروش آتی بر اساس اولویت‌‏های مشخص‌شده برای ساخت و تحویل محصولات
  3. واحد ساخت و تولید: اطلاع از تولید انجام‌شده توسط واحد‏های مختلف تولیدی برای به‌روزرسانی مقدار مواد، نیم­ ساخته و محصولات
  4. واحد انبار‏ها:تحویل به‌موقع مواد و کالا‏های موردنیاز تولید و اطلاع­ رسانی برای کالا‏هایی که نیاز به خرید و تأمین دارند.

چرا یکپارچگی  اطلاعات مهم است؟

ضرورت برنامه‌ریزی بر كسي پوشيده نيست و به‌طور خاص موضوع برنامه‌ریزی در فرايند توليد گاه داراي چنان مزايايي است كه در صورت عدم وجود، سازمان‌‏های توليدي را از مسير سالم رشد و ادامه حيات در محيط رقابتی منحرف ‏می‏‌سازد.

عدم یکپارچگی اطلاعاتی، کاستی‌‏ها و مشکلاتی را به وجود ‏می‏‌آورد که در زیر به‌طور خلاصه به آن اشاره ‏می‏‌شود:

زنجیره تأمین Supply Chain Management:

زمان تأمین مواد، درخواست خرید‏های در راه و حتی نقدینگی سازمانباید حول محور تولید شکل گیرد و در این بین با در نظر گرفتن موجودی‌‏ اقلام نیم­ ساخته در داخل خط تولید زمان تأمین را به بهینه‌ترین حالت ممکن برساند. 

برنامه‌ریزی کلان تولید Master Production Schedule:

برنامه‌ریزی کلان تولید با تکیه بر ساختار برنامه‌ریزی کلان سازمان شکل ‏می‏‌گیرد که با تکیه بر اطلاعات فرایند کسب‌وکار سازمان همانند اطلاعات فروش، تحلیل بازار و پیش‌بینی فروش تنظیم ‏می‏‌شود.قابل‌انعطاف پذیر بودن این برنامه بنا به شرایط بازار، تغییر سفارش‌‏ها و … از خصوصیاتی است که به چالاکی خط تولید مرتبط است.

شکاف‌‏های اطلاعاتی:

ثبت اطلاعات توسط هر واحد و جزیره­ای بودن اطلاعات سبب بروز شکاف‌‏های اطلاعاتی ‏می‌‏شود، ثبت اطلاعات تکراری و موازی در واحد‏ها از هزینه­‏ های مهم در سازمان محسوب ‏می‏شوند؛ که به نوبه خود موجب هدر رفتن زمان شده و گزارشات اشتباه و یک جانبه ناشی از این اطلاعات، تصمیم­گیری را برای مدیران با مشکل مواجه ‏می‌‏کند.

مغایرت‌‏های کلان اطلاعاتی:

مهم‌ترین مزیت یک سیستم اطلاعات یکپارچه تولیدی، به هم پیوسته بودن تمام عملیات سازمان است، اما در سیستم­‌‏های فاقد یکپارچگی در صورتی‌که یکی از واحدها، اطلاعات را به صورت ناقص ارسال و یا دریافت نماید، همبستگی اطلاعات از بین رفته و موجب بروز مغایرت‌‏های کلان بین واحدهای مختلف سازمان ‏می‏‌شود.

در نرم‌افزارهای رایج در ایران چه نارسایی‏‌ها و کمبود‏هایی وجود دارد؟

در نرم‌افزار‏های ‏برنامه‏ ریزی تولید موجود در بازار که تعداد آن‏ها بسیار اندک است؛ به‌جز ماشین­ آلات تولیدی، سایر منابع تولید در محاسبات گنجانده نمی‏شوند؛ و اگر اطلاعات سایر منابع در سازمان موجود باشد کاملاً از نرم‌افزار فوق منفک بوده و سایر سیستم‌‏های جزیر‏ه­ای اطلاعات را به این نرم‌افزار ارسال و دریافت ‏می‏‌کنند.